CRONICĂ: Archaeus pe scena festivalului SIMN

SIMN 2019

Lavinia Frâncu: Archaeus pe scena festivalului SIMN

Suntem deja obișnuiți cu concertele ansamblului Archaeus, care de fiecare dată reușește să aducă un suflu nou în peisajul muzical românesc, prin repertoriile propuse. Tot astfel s-a întâmplat și marți, 21 mai, pe scena sălii “George Enescu” a Universității Naționale de Muzică din București, în cadrul festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi. Pornind de la piese în primă audiție și până la lucrări cunoscute ale muzicii contemporane, protagoniștii au oferit un spectacol reușit publicului, care i-a răsplătit, în final, cu aplauze bine meritate.

Seara a început cu un invitat special, baritonul Mihail Bucă (arhidiacon protopsalt), care a interpretat, alături de ansamblul instrumental, lucrarea regretatului compozitor Nicolae Teodoreanu, Variațiuni-Varis, dedicată chiar muzicienilor protagoniști. Piesa îmbină inspirat două tipuri de muzici contrastante: cea psaltică, flexibilă, cu ritmică elastică și formule melodice prestabilite, și cea europeană, construită pe metru și caracterizată prin exactitatea notației. Sonoritatea a reușit imediat să nască o atmosferă caracteristică lumii bizantine, și totodată să surprindă prin elementele de noutate înglobate (discursul atonal al solistului, susținut de exerciții improvizatorice ale instrumentiștilor pe tehnica de ison). În aceeași categorie a lucrărilor frecvent cântate de ansamblu s-a înscris și Memorialis op. 97 pentru sextet instrumental de Liviu Dănceanu. Muzicienii familiarizați cu partitura au reușit să creeze un moment plin de forță și aplomb, conduși cu precizie de dirijorul Mircea Pădurariu.

Invenzioni de Adrian Pop m-a impresionat prin maniera de construcție, cu sonorități și tehnici de iz contemporan, și totodată prin caracterul său polifonic, evocator al parfumului epocii baroce. De asemenea, mi s-a părut convingătoare imaginea creată de tânărul compozitor Roman Vlad în Diptic brâncușian pentru oboi, clarinet, fagot, vioară, violoncel și marimbă, primă audiție absolută. Compusă în semn de omagiu adus sculptorului căruia îi poartă numele, lucrarea construită pe totalul cromatic relevă, după cum autorul însuși spune în programul de sală al concertului, „un univers specific românesc”. O altă muzică în primă audiție absolută a fost și Profond miroir III, a Danei Cristina Probst. Dedicată ansamblului Archaeus, lucrarea înglobează tehnici inedite de tratare a materialului muzical, prin care compozitoarea reușește, în final, să creeze iluzia unei muzici care pare să oglindească cele mai adânci trăiri și simțiri ale celor ce se recunosc în ea. Seara s-a încheiat tot cu o piesă în primă audiție absolută, Regăsirea pentru septet instrumental și bandă, pentru care compozitorul George Balint a reconsiderat manuscrisul unei mai vechi piese, Întâlnirea, reușind să dea naștere unei muzici pline de nostalgie și totodată de încântare a artistului care se regăsește cu el însuși. Muzicienilor de pe scenă li s-a alăturat autorul, pentru a manipula sonoritățile electronice din început și din final.

A fost, per total, un concert reușit și extrem de apreciat de către publicul ale cărui aplauze abia mai conteneau în final, poate din dorința de a asculta un bis (care însă nu i-a mai fost oferit), sau poate pur și simplu în semn de apreciere deosebită pentru muzicieni.

Comments are closed.