CRONICA: Protosonic – o călătorie sonoră în lumea primordială

SIMN 2019

Maria-Elisa Ghizelea: Protosonic – o călătorie sonoră în lumea primordială 

Studioul de Operă și Multimedia al UNMB a găzduit în cadrul festivalului SIMN un concert inedit ce i-a avut ca protagoniști pe Fernando Mihalache (bayan), Cătălin Crețu (electronics, live video processing) și Mitoș Micleușanu (cercetare sonoră, videoart).

Spectacolul a fost construit pornind de la ideea îmbinării muzicii electronice cu sonoritățile bayanului, alături de procesarea audio și video în timp real, dar și de proiecțiile sugestive aferente fiecărei lucrări. Instrumentul vedetă al serii s-a putut auzi preponderent în prima lucrare, Artipic, compusă și interpretată de Fernando Mihalache. Atmosfera generală creată s-a remarcat prin culori timbrale opuse față de ceea ce asociem în mod normal cu acordeonul. Mister și suspans înclinând spre straniu au caracterizat compoziția, care a speculat o suprapunere incitantă între melodia bayanului și banda electronică, lăsând loc și câtorva momente cu caracter improvizatoric.

Un ethos diferit a avut Trilogia urmei, aparținând lui Cătălin Crețu. Richblick, Prosopopeea urmei și Restblick sunt cele trei părți, diferite ca stare, dar asemănătoare în esență. Un monolog ne-a introdus în universul audiției, care s-a deschis cu o muzică electronică pură. Frecvențele și texturile generate s-au asociat într-o manieră bizară cu imaginile focusate la maximum pe un miriapod, imprimând un potențial interes în urmărirea mișcărilor acestuia. Acordeonul a revenit în următoarele părți, aducând un aer nostalgic, care contrasta cu restul sonorităților percutante ale compoziției.

Elementul care a permis o mai bună receptare și apropiere de muzică, văzută ca întreg, a fost emiterea sunetului prin canale diferite. Astfel, delimitarea atentă a mai multor tipuri de intervenții a făcut posibilă o integrare a spectatorului în actul artistic și în ceea ce a sugerat fiecare lucrare în parte. În Precipitații, Mitoș Micleușanu a creat cu ajutorul sintetizatoarelor un performance cu caracter robotic, îmbogățit prin procesarea în timp real de către Cătălin Crețu a unor filmări deformate și abstractizate pe fundal.

Seara s-a încheiat cu Sincronie (remix), lucrare a lui Ștefan Niculescu, întemeietorul acestui festival, care a fost prezentată într-o manieră nouă, atractivă și captivantă. Repartizarea instrumentelor în boxe diferite a reușit să creeze un aer ambiental, să introducă ascultătorul în miezul lucrării, făcând posibilă, de asemenea, o atentă și limpede urmărire a fiecărei partiții.

Timp de o oră am încercat să descifrăm mesajele uneori bine ascunse, alteori la vedere, ale celor trei minți poziționate într-un „triunghi al bermudelor”. Astfel, scena a reprezentat un câmp de dezbatere, în care ideile muzicale inovative s-au contopit în maniere diverse. Cum ne explicăm Protosonic? Înțelegerea conceptului poate porni de la chintesența primordialității, reprezentată de organismele vii și de sunetul ca element generator de viață. Astfel, întreg actul artistic al serii a constituit o călătorie sonoră de redescoperire a primitivului și a urmei lăsate de acesta posterității.

Comments are closed.