CRONICĂ: Gulliver 3 – Recital de lied

SIMN 2019

Gabriela Bejan: Gulliver (3) – Recital de lied

În ediția de anul acesta a SIMN, al treilea concert din seria tematică “Gulliver” a fost o oglindă a liedului contemporan: în Aula UCMR, mezzosoprana Claudia Codreanu și compozitoarea și pianista Diana Dembinski Vodă au susținut, în după-amiaza zilei de miercuri, un program în întregime românesc, multe dintre piese fiind cântate în primă audiție absolută.

(Foto: Dominic Dembinski)

Claudia Codreanu se impune printre artiștii importanți și actuali ai muzicii contemporane, fiind o prezență performantă în viața muzicală românească. Versatilitatea sa muzicală, deschiderea față de lumi muzicale diverse, a dat naștere unui palmares bogat, ce include concerte, recitaluri și spectacole de operă susținute în țară, dar și în Europa și Asia. În recitalul de față, mezzosoprana s-a adaptat foarte bine diversității discursului pianistic, abordând sonorități și formule recitative aparte, cu reliefuri vocale diferențiate de la un subiect poetic la altul.

Compozitoarea Elena Apostol a fost cea care a deschis programul, cu Thunderstorm pe versuri proprii. Este un lied în stil modern, ce conturează disonanțe menite să evoce tragedii precum Holocaustul sau cea de la Hiroshima, apoi consonanțe aromate, aidoma unei „creme de vanilie sau de ciocolată”, și, în fine, o armonie suverană, învestită cu puterea sloganului iluminist  („Liberté, égalité, fraternité”). Pentru a susține toate aceste trei ipostaze diferite ale lucrării, compozitoarea a tratat pianul și ca instrument de percuție, extinzându-i posibilitățile prin indicarea unor elemente percusive pe capacul pianului și prin introducerea unui băț de tobă, a unui jingle stick sau a unui clopoțel printre coardele instrumentului. Impunătoare ca o „furtună”, atmosfera compoziției a copleșit auditoriul și a părut să răsune chiar și după bara dublă finală.

Stilul componistic al lui Dumitru Capoianu pune imaginile vizuale în prim-plan. Cele două lieduri pe versuri de George Topîrceanu (Plouă și Vin țigăncile) transmit stări contrastante: primul subliniază descrierea, iar cel de-al doilea narațiunea. Creativitatea compozitorului este plină de culoare, iar textul poetic are în acest sens un rol bine definit, căci stimulează o foarte bună ilustrare muzicală a sa. Lumea modală capătă treptat luminozitate, Dumitru Capoianu demonstrându-și măiestria în reușita lui de a îmbina descrierea și narațiunea într-o construcție sonoră bogată.

Scrisori, trei lieduri pe muzica Dianei Dembinski Vodă, urmăresc îndeaproape și cât mai fidel sensul poetic al versurilor lui Nichita Stănescu, după cum a precizat chiar compozitoarea în pogramul de sală. Tempourile care alternează (lent-rapid-lent), precum și limbajul modal accentuează profunzimea și intensitatea muzicală. Cursivitatea și claritatea se simt încă de la primele sunete, unul dintre detaliile mai pitorești ale compoziției fiind clopoțelul folosit în primul lied.

Momentul de divertisment al recitalului s-a regăsit în două lieduri din ciclul plin de umor al lui Dan Buciu, Despre pisici (Cântec pentru Ramirez, pe versuri de Valentin Petculescu, și Motanul Petculescu, pe versuri de Dan Buciu). Firele melodice capricioase și foarte schimbătoare (ca, de altfel, și planurile metro-ritmice) au sporit dinamismul lucrării, accentuând atât hazul, cât și afecțiunea celor doi compozitori față de personajul principal, motanul Ramirez.

Nicolae Coman a fost prezent în program cu două lieduri (Le Feuilage și Le voyage), care au subliniat conexiunea profundă dintre lumea poeziei franceze și compozitor. Acesta nu a evitat latura elegiacă, cele două lieduri având câte puțin din fiecare stare sau emoție.

Finalul recitalului a aparținut lucrării Da Capo al Fine de Mihaela Vosganian, pe versuri de Rodica Stănculescu. Arta fugii, Lamento, Melodia infinită, Metafora oglinzii și Da Capo al Fine sunt cele cinci poeme ale ciclului, cele care generează forme structurale variate, după cum spune și autoarea (imitație-fugă, bi-tematism condensat, lied, simetrii atonale etc.). Lucrarea a fost scrisă pentru trio, compozitoarea alăturându-se duo-ului în calitate de interpret, folosind gonguri, boluri tradiționale și percuție-midi. Da Capo al Fine este o compoziție amplă care subliniază ideea de continuitate între muzică și poezie și între diversele epoci muzicale.

Claudia Codreanu și Diana Dembinski Vodă au arătat încă o dată că sunt un duo foarte versatil, în care vocea se contopește cu sonurile pianului într-un echilibru perfect. Abordarea lor interpretativă a adus în atenția publicului o manieră autentică. Prin tehnicile moderne de abordare a pianului, apoi prin onomatopeele, replicile vorbite sau şoptite, prin liniile vocale legate şi tensionate (toate pentru a sublinia sensurile poetice), acest recital a demonstrat o viziune largă, ce a exprimat expansivitatea timpurilor actuale muzicale, precum și o mare dăruire artistică din partea vocii pline de farmec a Claudiei Codreanu și a rafinamentului pianistei Diana Dembinski Vodă.

Comments are closed.