EXPRESS 5: Interviu cu clarinetistul Alin Popa
Cinci întrebări fulger cu Ansamblul NOISE404 în aşteptarea PIANO EXPRESS 2025. Playing Modern.
1️⃣ CIMRO: Cum te-ai descrie în doar trei cuvinte?
Alin POPA: Curios, devotat, multitasking.
2️⃣ CIMRO: Dar pe instrumentul la care cânți, cum l-ai descrie în trei cuvinte?
A.P.: Versatil, natural, nelimitat.
3️⃣ CIMRO: Când şi cum te-ai apropiat de muzica modernă şi contemporană?
A.P.: M-am apropiat de muzica modernă și contemporană pentru prima dată în liceu, atunci când am avut ocazia să ascult trio-ul Mozaic interpretând piese ale unor compozitori precum Igor Stravinsky și Doina Rotaru, ca apoi să abordez teoretic această muzică în studenție, perioadă în care am și început să cânt lucrări contemporane scrise de colegi din conservator.
4️⃣CIMRO: Spune-mi trei compozitori ai secolelor XX-XXI pe care îi iubeşti necondiționat.
A.P.: Enescu pentru versatilitate, Messiaen pentru exotism si inovație, și Shostakovich pentru intensitate și expresivitate.
5️⃣ CIMRO: Ce sau pe cine ai lua cu tine în trenul EXPRESS care călătoreşte prin muzică?
A.P.: În această călătorie mi-aș lua clar instrumentul, fără de care nu m-aș vedea, și invit pe oricine este interesat de muzica prezentului în acest tren.
Pe Alin Popa bucureştenii îl pot asculta duminică 21 septembrie la ora 17:00, în Curtea de Onoare a Facultăţii de Drept (Bd. Mihail Kogălniceanu 36-46), împreună cu colegii săi din ansamblul NOISE404. Conceput ca un motor de inițiere şi promovare a creațiilor contemporane, NOISE404 (Larisa Nicolae – vioară, Alin Popa – clarinet, Sofia de la Hoz – pian şi Vlad Polgar – percuţie) îşi face debutul în cadrul proiectului „PIANO EXPRESS. Playing Modern” cu concertul „Rævelations”. Cu ocazia aniversării a 150 de ani de la naşterea marelui compozitor impresionist Maurice Ravel (impresionismul fiind considerat primul curent muzical cu adevărat modern), un colectiv de tineri compozitori emergenți şi entuziaşti a creat „variațiuni” în jurul celebrului „Bolero”, văzut prin prisma contemporaneității. Cei 12 compozitori sunt, în ordine alfabetică: Ana Creangă, Mihnea G. Dragne, Vlad Ghinea, Ariadna Ene-Iliescu, George-Ioan Păiş, Irina Perneş, Andrei-Virgil Popescu, Ştefan Stoianovici, Iuliana Teodorescu, Oana Vardianu, Agnes Vrânceanu şi Alexandru Zaharencu.
După concert, profesorul Nicolae Lascu, specialist în istoria arhitecturii moderne și contemporane şi a urbanismului în România, va face un tur ghidat al Palatului Facultății de Drept. Clădirea, ce îmbină monumentalitatea cu principii clasice într-o viziune modernă, a fost construită între 1933–1934, după planurile arhitectului Petre Antonescu, ca element central al „Cetății Universitare” inițiate de Carol al II-lea.
Foto: Sofia de la Hoz
Alin Popa este clarinetist şi masterand la Universitatea Națională de Muzică din București, la clasa conf. univ. Emil Vișenescu. A participat la cursuri de măiestrie susținute de muzicieni precum Gábor Varga și Valentin Uryupin, și activează ca membru al orchestrei „Universitaria”, colaborând și cu Filarmonica Pitești. Interesul său pentru muzica contemporană l-a condus spre interpretarea lucrărilor unor compozitori precum Tiberiu Olah, Sabina Ulubeanu, Iuliana Teodorescu și Maria Perianu.
PIANO EXPRESS. Playing Modern este un eveniment conex desfășurat sub egida Festivalului Internațional George Enescu, ce constă în pop-up events, în septembrie, prin Bucureşti: 07, 21, 28.09.2025, ora 17:00. Proiect organizat de IDEILAGRAM şi co-finanțat de Primăria Capitalei prin ARCUB, în cadrul sesiunii de finanțare „București. Împreună” – 2025.
Foto ansamblu: Ariadna Ene-Iliescu & Andreea Taină
