INTERVIU: Adrian Iorgulescu despre SIMN 2019

Președintele UCMR, Adrian Iorgulescu, despre SIMN 2019

Interviu realizat pentru Radio România Muzical și difuzat în data de 18 mai 2019

Începând de duminică, 19 mai, se derulează o nouă ediție a festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi. Programul de anul acesta își propune să aducă în lumină muzica franceză contemporană, alături de creația tinerilor interpreți și compozitori români. Seria de evenimente este organizată de Ministerul Culturii și Identității Naționale, Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Societatea Română de Radio și Universitatea Națională de Muzică din București, cărora li se alătură  Institutul Francez și Ministerul Afacerilor Externe. Am discutat despre programul SIMN 2019 cu președintele UCMR, compozitorul Adrian Iorgulescu 

Ediția de anul acesta a festivalului SIMN este dedicată și se desfășoară în strânsă legătură cu sezonul România-Franța. Cât de importantă este perpetuarea schimburilor culturale de acest tip?

Este în tradiția festivalului să intersectăm muzica noastră contemporană cu a altor compozitori europeni, nord-americani, asiatici și nu numai. Invitația pe care am făcut-o și care este onorată ne prilejuiește acest contact direct cu compozitorii; în plus, sunt invitați și muzicologi – există și o sesiune de comunicări referitoare la muzica românească și muzica franceză și, mai ales, la intersecțiile stilistice, tehnice, între compozitorii noștri și compozitorii francezi. Am avut o colaborare bună cu Ministerul Afacerilor Externe și de asemenea, cu Institutul Cultural Francez. Aceste schimburi se fac în prelungirea centenarului pe care l-am sărbătorit în decembrie, anul trecut, cunoscându-se relațiile istorice și culturale speciale dintre România și Franța.

Care ar fi câteva evenimente pe care le recomandați publicului SIMN?

Concertul de deschidere care se ține la Ateneul Român, cu lucrări românești. E vorba de orchestra Concerto a Universității de Muzică din București, dirijată de Bogdan Vodă. Sunt foarte multe concerte de muzică de cameră. Între altele aș menționa formația Archaeus, formația Contraste și alte formații cunoscute, cum ar fi devotioModerna, dar și grupuri care vin pentru prima dată la București, cum este ansamblul Atem. De asemenea aș menționa și cvartetul Gaudeamus din Brașov.

La Sala Radio, un moment foarte așteptat din programul acestei ediții este corul de smartphone-uri adus în SIMN de Bernard Cavanna.

Este o mână întinsă către tehnologie, pentru că ceea ce face Cavanna acolo este să ia diferite sunete produse pe telefoane, pe smartphone-uri sau pe alte asemenea device-uri, pe care le utilizează și le orchestrează. Este, dacă putem spune așa, un insert tehnologic în lumea muzicii contemporane. Rezultatele, de obicei, sunt destul de neașteptate, chiar și pentru autor. Am să închei această enumerare cu concertul filarmonicii, unde sunt prezentate, printre altele, mai multe lucrări românești, dintre care aș sublinia Simfonia a III-a de Tiberiu Olah.

În 24 mai, la Sala Radio, vom putea asculta, în primă audiție, cantata pe care o semnați, Răscruce de timp. Cum ați descrie în câteva cuvinte această lucrare?

Lucrarea este dedicată Centenarului Unirii; de aici vine și denumirea de Răscruce de timp. Lucrarea este scrisă pentru cor mixt și orchestră, pe versuri proprii și, prin aceasta, încerc să creez o perspectivă asupra evenimentului de atunci, evident, dintr-o viziune componistică modernă. Și eu sunt curios care va fi rezultatul. Sper să am o colaborare la nivelul așteptărilor mele cu Orchestra Națională Radio și Corul Academic Radio.

Interviu realizat de Ana Diaconu

Comments are closed.