INTERVIU: Matei Ioachimescu (Meridian 2019)

Lavinia Frâncu: „Grădina Plăcerilor” (MERIDIAN 2019): Interviu cu flautistul Matei Ioachimescu

Interviu preluat de pe BookHub.ro

Foto: Sorin Antonescu

Duoul Matei Ioachimescu & Alfredo Ovalles a susținut un concert în cadrul Festivalului Meridian, ediția „Grădini sonore”. Despre situația muzicii contemporane românești, dar și despre viitoarele proiecte ale duoului, ne-a vorbit flautistul Matei Ioachimescu, într-un scurt interviu.

Înainte de toate, spuneți-ne câteva cuvinte despre duoul Ioachimescu-Ovalles. Cum a început colaborarea cu pianistul din Venezuela? 

M.I.: Doi muzicieni foarte ocupați cu o sumedenie de proiecte individuale, atât ca soliști, cât și ca membri ai mai multor formule camerale, cu cariere individuale independente, s-au întâlnit asupra unei cești de cafea, gândind în ce măsură și-ar putea uni forțele tehnice și interpretative dobândite separat. După o trecere sumară prin repertoriul standard pentru aceste două instrumente, noi am ajuns la concluzia că am putea prezenta un repertoriu total inedit. Astfel a apărut proiectul „La Vida Loca”, care a îmbogățit muzica Americii Latine cu tehnici din muzica de avangardă. Un proiect de succes care trezește emoții puternice oriunde este prezentat. Pe lângă extinderea „La Vida Loca” spre muzici din toată lumea, noi avem și apariții în festivaluri de muzică contemporană, prezentând muzica momentului într-o manieră relaxată, una care atrage publicul către acest gen de muzică.

În concertul de miercuri s-au remarcat tineri compozitori (Andrei Petrache, Sebastian Androne-Nakanishi), dar și interpreți (vorbim aici de duoul PERCUSSIONescu). Credeți că muzica contemporană românească este pe mâini bune? Se întrevede un viitor bun pentru aceasta?

M.I.: Nu știu cum arată viitorul, nimeni nu știe, dar, concentrându-ne pe prezent, pe muzica prezentului, pe condițiile ca aceasta să fie cântată, atât în festivaluri de profil, cât mai ales în programe camerale și simfonice universale, pe susținerea unor ansambluri solide și atractive precum PERCUSSIONescu, oferindu-le tinerilor compozitori șansa de a colabora cu artiști solizi și atractivi, cred că pavăm un drum pe care vor putea păși și alții.

Cum percepeți dumneavoastră, ca artist, reacția publicului românesc la muzica nouă, la concertele cum sunt cele incluse în festivalul Meridian

M.I.: Eu personal nu tratez muzica momentului în mod diferit față de muzica unor compozitori ai trecutului. Așadar nu-mi imaginez altfel de reacții ale publicului, față de, să-i spunem, un concert clasic. Da, mulți oameni încă au dificultăți de a se rupe de tradiția unui sistem armonic, a muzicii „plăcute la ureche”. Este de înțeles, până la urmă, vorbim despre cel mai îndelungat sistem muzical din istoria muzicii. Însă bucuria celor care descoperă privilegiul de a fi martori la creația momentului, la noi forme de manifestare, este mare, chiar dacă nu sunt mulți cei care au acces la așa ceva. La urma urmei, ține foarte mult de nevoia fiecăruia de a experimenta lucruri din ce în ce mai sofisticate.