Tulnice și muzică electronică la TNB pe 12 septembrie
The ATTIC presents:
Ansamblul de tulnicărese din Munții Apuseni se reunește cu producătorul de muzică electronică Milan Warmoeskerken pe scena Amfiteatrului TNB, pentru un concert în premieră în România, în formula sa completă. Seara va fi completată de un concert extraordinar al proiectului electro-acustic Al Ehtifal Project.
12 septembrie, ora 20:00
Teatrul Național București – Sala Amfiteatru
Teatrul Național București – Sala Amfiteatru
——————————————————————–
În Munții Apuseni există o comunitate de femei și fete care cântă la tulnic, un instrument aerofon arhaic din lemn, cu lungimea de până la trei metri și realizat manual din molid. Rezonanța lui sonică este influențată de cât de uscat sau de umed este lemnul. Înainte de a cânta la tulnic, interpretele din comuna Avram Iancu îl udă la râu, fiind uneori o provocare să găsească nivelul optim de umezire pentru a emite cele mai puternice sunete.
În Munții Apuseni există o comunitate de femei și fete care cântă la tulnic, un instrument aerofon arhaic din lemn, cu lungimea de până la trei metri și realizat manual din molid. Rezonanța lui sonică este influențată de cât de uscat sau de umed este lemnul. Înainte de a cânta la tulnic, interpretele din comuna Avram Iancu îl udă la râu, fiind uneori o provocare să găsească nivelul optim de umezire pentru a emite cele mai puternice sunete.
Istoric, tulnicul a început ca instrument de comunicare, fiind folosit pentru chemarea oastei la luptă, chemarea la clacă, semnalizarea păstorilor etc, iar valențele sale muzicale au apărut începând cu secolul XIX, fiind înregistrat extrem de rar și totodată unul dintre puținele instrumente pentru suflat pentru care aproape că nu există compoziţii.
O compoziţie în cheie modernă, electroacustică, pentru tulnic, a fost compusă de artistul belgian Milan W, în colaborare cu DJ-ul și curatorul Dragoș Rusu pentru festivalul EUROPALIA, deconstruind și recompunând, în timp real, cu ajutorul sintetizatorului, sunetul tulnicului, și aplicând întregului spectru sonor noi palete de sunete, adaptate la sunetele arhaice pe care tulnicul este capabil să le reproducă.
În premieră în România, ansamblul de 6 tulnicărese: Maria Coroiu, Lenuța Fiț, Titiana Drăgoi, Eugenia Gavră, Mihaela Lazăr, Ramona Pogan și producătorul Milan W se reunesc pe 12 septembrie pe scena Amfiteatrului TNB, pentru un concert unic.
——————————————————————–
Proiectul AL.Ehtifal este un ansamblu muzical bazat pe ideea de a integra gânduri spontane în momentele de performance, ca modalitate de comunicare. Cuvântul Al-Ehtifal provine din limba arabă și înseamnă Sărbătoarea.
Proiectul Al.Ehtifal provoacă peisajul muzical dominant și normele stabilite prin forme autentice de expresie artistică, născute din nevoia de experimentare. Proiectul are un corp flexibil de muzicieni și include muzicieni și muziciene atât din România, dar și din Siria și Iran: Andrei Raicu, Ariadna Ene Iliescu, Bogdana Dima, Lehel Vitalyos, Mohamad Zatari, Sara Eslami.
——————————————————————–
——————————————————————–
Programul evenimentului se extinde și pe data de 13, printr-un un talk cu Anamaria Pravicencu și Milan W, moderat de curatorul Dragoș Rusu la BAR TON .
Anamaria Pravicencu este o artistă sonoră și inițiatoare a mai multor inițiative muzicale și culturale din România, precum SEMI SILENT. Organizează concerte de muzică improvizată, experimentală și contemporană, spectacole de poezie sonoră și sesiuni de ascultare cu artă sonoră și radio, precum și conferințe și ateliere.
——————————————————————–
——————————————————————–
PROGRAM:
12 septembrie – Scena Amfiteatru TNB
20:30 – Milan W & The Tulnic Ensemble of Avram Iancu
21:30 – Al.Ehtifal Project
21:30 – Al.Ehtifal Project
13 septembrie – BAR TON
17:00- Talk: DIY Perspectives in Sound Research & Music Composition, cu Anamaria Pravicencu, Milan W, moderat de Dragoș Rusu
——————————————————————
——————————————————————
Mai multe informații despre bilete, în curând.
MELODIY este o platformă dedicată explorării scenei muzicale independente prin concerte, ateliere de compoziție, discuții și rezidențe ce au în centru nișe artistice subreprezentate în spațiul cultural românesc. Orientată către practici și metode noi de compoziție și producție, de tip „do-it-yourself/ DIY” (fă-o tu însuți, n.t.), situate până recent la marginea circuitului cultural dominant, ea propune un teren de explorare pentru potențialuri sonore noi și nonconformiste.
The Attic este o publicație online de muzică și investigații muzicale ce sondează contextul socio-cultural și istoric specific anumitor zone geografice și perioade de timp, prin analiza și transcenderea muzicii ca producție artistică.
Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri: Teatrul Național București, The Attic Mag, BAR TON
Parteneri media: IQAds, Black Rhino Radio, The Attic Mag.
Parteneri media: IQAds, Black Rhino Radio, The Attic Mag.