EXPRESS 5: Interviu cu violonista Larisa Nicolae
Cinci întrebări fulger cu Ansamblul NOISE404 în aşteptarea PIANO EXPRESS 2025. Playing Modern.
1️⃣ CIMRO: Cum te-ai descrie în doar trei cuvinte?
Larisa NICOLAE: Sinceră, sensibilă, curajoasă.
2️⃣ CIMRO: Dar pe instrumentul la care cânți, cum l-ai descrie în trei cuvinte?
L.N.: Dulce, capricioasă, puternică.
3️⃣ CIMRO: Când şi cum te-ai apropiat de muzica modernă şi contemporană?
L.N.: Am început să mă apropii de muzica contemporană în facultate, având dorința de a cunoaște și de a înțelege cât mai multe și am avut și norocul de a întâlni profesori care să îmi alimenteze curiozitatea. Prima piesă contemporană pe care am cântat-o a fost chiar un fel de provocare din partea profesorului meu (domnul Ladislau Csendes).
4️⃣ CIMRO: Spune-mi trei compozitori ai secolelor XX-XXI pe care îi iubeşti necondiționat.
L.N.: Mi-e greu să aleg doar 3, dar o să încerc să selectez dintre cei cu care am făcut cunoștință mai din timp, deci atașamente de lungă durată: George Enescu, Dmitri Șostakovici, Francis Poulenc.
5️⃣ CIMRO: Ce sau pe cine ai lua cu tine în trenul EXPRESS care călătoreşte prin muzică?
L.N.: O pisică.
Pe Larisa Nicolae bucureştenii o pot asculta duminică 21 septembrie la ora 17:00, în Curtea de Onoare a Facultăţii de Drept (Bd. Mihail Kogălniceanu 36-46), împreună cu colegii săi din ansamblul NOISE404. Conceput ca un motor de inițiere şi promovare a creațiilor contemporane, NOISE404 (Larisa Nicolae – vioară, Alin Popa – clarinet, Sofia de la Hoz – pian şi Vlad Polgar – percuţie) îşi face debutul în cadrul proiectului „PIANO EXPRESS. Playing Modern” cu concertul „Rævelations”. Cu ocazia aniversării a 150 de ani de la naşterea marelui compozitor impresionist Maurice Ravel (impresionismul fiind considerat primul curent muzical cu adevărat modern), un colectiv de tineri compozitori emergenți şi entuziaşti a creat „variațiuni” în jurul celebrului „Bolero”, văzut prin prisma contemporaneității. Cei 12 compozitori sunt, în ordine alfabetică: Ana Creangă, Mihnea G. Dragne, Vlad Ghinea, Ariadna Ene-Iliescu, George-Ioan Păiş, Irina Perneş, Andrei-Virgil Popescu, Ştefan Stoianovici, Iuliana Teodorescu, Oana Vardianu, Agnes Vrânceanu şi Alexandru Zaharencu.
După concert, profesorul Nicolae Lascu, specialist în istoria arhitecturii moderne și contemporane şi a urbanismului în România, va face un tur ghidat al Palatului Facultății de Drept. Clădirea, ce îmbină monumentalitatea cu principii clasice într-o viziune modernă, a fost construită între 1933–1934, după planurile arhitectului Petre Antonescu, ca element central al „Cetății Universitare” inițiate de Carol al II-lea.
Larisa Nicolae studiază vioara la Universitatea Națională de muzică București, la clasa Conf. Univ. Ladislau Csendes. Este membră a Orchestrei Române de Tineret și laureată a mai multor premii la olimpiade și concursuri naționale și internaționale.
A participat la numeroase concerte atât în orchestră, cât și în calitate de solist alături de orchestre simfonice din țară și din străinătate. De asemenea s-a perfecționat la cursuri de măiestrie și a colaborat cu instrumentiști și dirijori de renume internațional, precum: Stefan Mendl, Kevin Zhu, Ronny Rogoff, Thomas Bowes, , Marcin Baranowski, Cristian Mandeal, Peter Stark, Benjamin Schwartz, Tim Redmond, Katharina Wincor.
PIANO EXPRESS. Playing Modern este un eveniment conex desfășurat sub egida Festivalului Internațional George Enescu, ce constă în pop-up events, în septembrie, prin Bucureşti: 07, 21, 28.09.2025, ora 17:00. Proiect organizat de IDEILAGRAM şi co-finanțat de Primăria Capitalei prin ARCUB, în cadrul sesiunii de finanțare „București. Împreună” – 2025.
Foto ansamblu: Ariadna Ene-Iliescu & Andreea Taina
