CRONICĂ: Trio CONTRASTE pe scena UNMB
SIMN 2019
Ana-Luiza Han: Nirvana (4) – Trio “Contraste” pe scena UNMB
Sâmbătă, 25 mai, cel de-al patrulea concert din ciclul tematic Nirvana din cadrul ediției a XXIX-a a festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi (19-26 mai 2019), a adus pe scena Universității Naționale de Muzică București unul dintre cele mai renumite ansambluri autohtone de muzică contemporană, Trio “Contraste”. De peste 30 de ani, acest ansamblu desfășoară o intensă activitate, atât în țară cât și peste hotare. Toți cei trei membri ai trio-ului – Ion Bogdan Ștefănescu (flaut), Sorin Petrescu (pian), Doru Roman (percuție) – au o carieră solistică, interpretând de asemenea muzică clasică, însă atunci când sunt împreună scopul lor principal este de a promova muzica contemporană românească.
Lucrarea compozitorului Octavian Nemescu, Duanegdia sau Dianegdua pentru flaut, pian, percuție, bandă, soprană (Bianca Manoleanu) și trombon (Barrie Webb), a fost cea care a deschis programul serii. Partitura în primă audiție absolută face parte din ciclul „Muzica orelor”, implicând situarea simbolică pe o pantă de coborâre a personalității umane superioare de dinaintea nașterii, dar și de după moarte. Pentru lucrarea de față, este sugerată ora 10 seara, marcând întâlnirea cu dualitatea, „cu negația, cu antonimele specifice lumii în care urmează să coboare” (după cum a descris chiar compozitorul în caietul-program). Începând cu semnalul trombonului ce simbolizează intrarea în lumea materială, muzica se situează pe parametri sonori opuși: contraste dinamice (ff-pp) sau de registre (acut-grav), insule tonale și modale în opoziție cu limbajul atonal. Lucrarea a fost dedicată compozitorului dispărut recent Nicolae Teodoreanu.
Au urmat trei lucrări pentru instrumente soliste, fiecare membru al ansamblului fiind astfel pus în lumina reflectoarelor.
Moments de passion de Horst Lohse s-a conturat în forma unei suite de trei piese pianistice diferite ca stil și scriitură. În prima, caracterul ritmic apăsat a căpătat proeminență și prin nuanța forte; cea de-a doua, la antipodul celei dintâi, s-a dovedit melodioasă și lirică, punând în valoare calitățile expresive ale pianistului Sorin Petrescu; iar cea de-a treia, în ritm alert, a vizat cu predilecție o desfășurare a virtuozității pianistice.
Lucrarea Glacial Space, semnată de Eva Wiener, a fost concepută ca un dialog și o contopire în același peisaj sonor a sunetelor înregistrate și a marimbei. Momentul a pus în valoare calitățile interpretative ale percuționistului Doru Roman.
Aulodia pentru flaut și bandă a compozitorului Eugen Wendel, interpretată de flautistul Ion Bogdan Ștefănescu, a propus un dialog dintre sunetul mereu variabil al flautului și acompaniamentul fixat. Sunetul înregistrat părea a evolua o dată cu instrumentul solist, contopindu-se într-un singur aparat sonor.
Revenind la formula de trio, lucrarea în primă audiție absolută a compozitorului Bogdan Vodă, Different Colours, a explorat potențialul timbral, armonico-melodic și ritmic al acestei combinații particulare de sonorități. Mozaicul ritmico-melodic desfășurat pe parcursul lucrării a potențat complementaritatea instrumentelor ansamblului. Peisajul stilistic a purtat interpreții prin diferite tipuri de limbaje, atât ca stil, cât și ca scriitură, de la pasaje pline de vervă în unison la momente lirice de o melodicitate aparte.
Ultima lucrare a serii, Două teme în stil bizantin pentru trio a compozitorului Corneliu Dan Georgescu, a fost dedicată din nou lui Nicolae Teodoreanu. Cele două melodii concepute în stil bizantin sunt de fapt scrieri originale ale compozitorului, copii stilistice, pe care le asamblează într-un limbaj nou, puternic cromatizat și eterofonic.
„Nirvana este eutopia contopirii cu Universul, (…) deschiderea înspre comuniune și mister” – așa aflăm de la directorul artistic al festivalului, Dan Dediu, cel care a conceput cele patru sugestive cicluri tematice sub care au fost reunite toate evenimentele. Poate și din acest motiv cele două lucrări dedicate postmortem compozitorului și etnomuzicologului Nicolae Teodoreanu au deschis și închis ciclul momentelor muzicale cuprinse în acest recital, asemeni unui ecou al memoriei peste timpuri și stări. Programul s-a dovedit astfel unul echilibrat: șase evenimente sonore ce au cuprins trei lucrări pentru trio, în primă audiție absolută, și alte trei lucrări care au pus în valoare calitățile solistice ale fiecăruia dintre cei trei membri ai ansamblului. Împreună sau separat, interpreții s-au impus ca trei muzicieni de substanță, implicați permanent în păstrarea vitalității repertoriului original.