INTERVIU: Alexandru Matei (Meridian 2019)

Festivalul Meridian 2019 – GRĂDINI SONORE

Ana Luiza Han: Interviu cu percuționistul Alexandru Matei

Interviu preluat de pe OnlineGallery.ro

Foto: Sorin Antonescu 

Născut la Dej, Alexandru Matei a urmat cursurile de percuție ale Academiei „Gheorghe Dima” din Cluj pentru ca din anul 1976 să devină membru fondator al ansamblului de percuție ANMGD. Activitatea profesională ulterioară, remarcabilă ca parcurs, îl consacră ca timpanist în cadrul orchestrelor Operelor din Iași și București și ca solist al ansamblurilor simfonice din țară. A susținut deopotrivă memorabile recitaluri de muzică de cameră și de percuție solo, iar în prezent este membru al ansamblului ARCHAEUS și un reputat profesor de percuție în cadrul Universității Naționale de Muzică din București. Urmându-și pasionat chemarea, Alexandru Matei a fondat Ansamblul de Percuție GAME, o școală al cărei ideal este să ridice nivelul artistic interpretativ. Ne-a vorbit despre conceptul Festivalului Meridian de anul acesta, despre seriozitatea pe care un interpret trebuie să și-o asume pentru a aduce în fața publicului un concert memorabil și mai ales despre legătura „ritualică” pe care interpretul trebuie să o aibă cu fiecare lucrare nouă pe care o studiază.

În contextul conceptului Festivalului Meridian de anul acesta, de ce „Grădina Ritualurilor”? 

A.M.: Conceptul festivalului de anul acesta, Grădina Sonoră, și mai ales cuvântul „grădină” mi s-a părut foarte sugestiv. Pentru că atunci când vorbim de un concert de percuție, întorcându-mă la concertul ansamblului Game, prin multitudinea instrumentelor și varietatea culorilor și a posibilităților tehnice pe care instrumentele de percuție le creează, putem vorbi cât se poate de serios de o grădină din toate punctele de vedere. De ce am ales cuvântul „ritual”? În muzica contemporană, instrumentiștii sunt obligați să intre în această zonă a ritualului, indiferent de limbajul pe care îl folosesc compozitorii. Cu alte cuvinte să se transpună și să creadă în limbajul pe care compozitorul îl folosește. Fără acest ritual începe să apară falsul, lipsa de substanță, și nu e în regulă… Desigur, ritualul în lucrările lui Octav Nemescu înseamnă ceva, altceva înseamnă ritualul într-o lucrare de Adrian Iorgulescu sau Doina Rotaru. Dar în final, acest ritual înseamnă un crez al instrumentistului fără de care lucrările își pierd din valoare, ajungând în derizoriu. 

Când abordați o lucrare nouă, care sunt principalele aspecte pe care le luați în considerare? 

A.M.: În primul rând ansamblul de percuție Game, pe care l-ați ascultat în primul concert din cadrul ediției din acest an a festivalului Meridian, are o dublă pregătire: pe de o parte, desigur, ne pregătim pentru public, dar în același timp nu lipsește partea pedagogică a demersului. De la înființare, ansamblul este format doar din studenți. Ei practic fac școală în timpul repetițiilor. În lucrul cu studenții am în vedere o foarte bună pregărire tehnică și expresivă. Studenții învață cum să se urce pe scenă, cum să cânte, cum să-și stăpânească emoțiile. De altfel, dacă ați veni la repetițiile noastre, ați vedea că o repetiție seamănă cu concertul propriu-zis din punctul de vedere al seriozității și prestanței scenice.

Din experiența dumneavoastră, cum a evoluat repertoriul pentru ansamblu de percuție? 

A.M.: Repertoriul ansamblului nostru de percuție vizează două literaturi muzicale mari: cea românească pentru ansamblul de percuție și literatura străină. De la început, de când am înființat ansamblul, principala noastră preocupare a fost pentru literatura autohtonă. Înființarea ansamblului a fost în primul rând o provocare pentru compozitorii români. Desigur, a fost o oportunitate și pentru compozitorii tineri. Aceștia sunt așteptați oricând la clasa de percuție, le-am stat și le voi sta la dispoziție cu toate cunoștințele mele pentru a-i ajuta în compunerea lucrărilor. Este foarte important ca tinerii compozitori să vină din spate și să scrie măcar cât au scris compozitorii consacrați.

Vă mulțumim și așteptăm cu nerăbdare noile proiecte incitante pe care le puneți în practică în munca cu studenții!