Un concert cu răsunet internaţional – succesul Ansamblului „Couleurs” la Berlin
Cronică de Andra Pătraş
Prestigioasa instituţie a Filarmonicii din Berlin a găzduit, în seara zilei de 19 septembrie 2023, concertul Around György Ligeti: Romanian contemporary music – ethos and vigurosity, susţinut de către Ansamblul „Couleurs”. Concertul a avut loc în Sala de Muzică de Cameră (Kammermusiksaal) şi, după documentările noastre, a reprezentat un moment de unicitate prin faptul că poate fi clasat ca fiind primul concert al unui ansamblu românesc de muzică contemporană în acest templu al muzicii. Bucuria a fost amplificată şi de participarea numeroasă a unui public implicat şi deschis la programul muzical propus, de sorginte pur românească.
Efervescentul Ansamblu „Couleurs” a fost format din 12 muzicieni, având un spectru sonor foarte vast şi colorat timbral datorită diversităţii instrumentelor: flaut – Ramona Murariu, Carina Coste; clarinet – Sergiu Cebotari; harpă – Sanda Răileanu; percuţie – Toni Vîntur; vioară – Sonia Vulturar, Ana-Teodora Buia; violă – Lilla Dorottya Fodor; violoncel – Adela Hania Greab, Diana Stir; pian – Alexandru Lazăr. Cel care a coordonat întreg conceptul evenimentului, care a dirijat şi moderat a fost directorul artistic al ansamblului și managerul proiectului Alexandru Ştefan Murariu. Ceea ce îi caracterizează, în succinte cuvinte, pe aceşti muzicieni este jovialitatea specifică tinereţii transpusă în interpretarea muzicii, pasiunea pentru muzica contemporană interpretată cu multă atenţie la detalii, preocuparea pentru dezvoltarea timbralităţii specifică muzicii noi ce are la bază o retorică axată pe emanciparea culorii sonore. Probabil nu întâmplător şi denumirea ansamblului a fost aleasă ca o reflexie a acestui principiu.
Ideea în jurul căreia „a gravitat” întreg evenimentul a fost promovarea repertoriului muzicii contemporane româneşti, aceasta fiind şi una dintre misiunile asumate de către ansamblu, în general. Cum a prins contur conceptul menţionat în denumirea proiectului a fost prin inserarea ingenioasă a miniaturilor din Musica ricercata a lui György Ligeti, compozitorul comemorat anul acesta la 100 de ani de la naştere, printre celelalte 7 lucrări din program, ceea ce a oferit un punct de „contragreutate” stilistică în economia concertului, asemenea unei „idei fixe” ce revine mereu la stabilitate. Acestea au fost interpretate admirabil de către pianistul Alexandru Lazăr a cărui misiune nu a fost deloc uşoară, el fiind interpret în aproape toate opusurile concertului.
După prima miniatură și-a făcut apariția, pe scenă, violonista Ana-Teodora Buia pentru lucrarea Ţiituri 2 pentru vioară şi pian de Adrian Pop. Etosul specific folclorului românesc, ușor de identificat prin contrastul ritmic dintre sistemul liber și giusto, melodie bogat ornamentată pe alocuri, „învelite” în culori timbrale deosebite sunt câteva dintre aspectele interpretative pe care le-am putut repera la cei doi interpreți.
A urmat lucrarea Frontières pentru ansamblu a lui Alexandru Ștefan Murariu care a venit precum un „element surpriză” în program, cu toţi membrii ansamblului; pe lângă un nucleu de interpreți aflați pe scenă au fost și muzicieni dispuși spațializat în sală. De-a lungul timpului am avut ocazia să asist la mai multe concerte în care s-a interpretat această lucrare, însă interpretarea din această locație a fost memorabilă, nu doar datorită acusticii ci şi a suflului interpretativ. Efectele sonore create prin spațializarea instrumentelor aerofone precum și a celor două viori au fost redate optim, ceea ce mă face să afirm că piesa și-a atins apogeul; parcă lucrarea a fost creată special să fie cântată în această sală.
Un omagiu adus compozitorului Cornel Țăranu a fost momentul muzical următor – Kerkyra trio pentru clarinet, violă și pian – când, pe scenă, s-au alăturat pianistului, Sergiu Cebotari și Lilla Dorottya Fodor. Dialoguri coerent construite, alături de fragmente repetitive interpretate cu aplomb au dat senzația că știmele de violă și clarinet sunt cântate de către un singur interpret, cu un acompaniament al pianului subtil și complementar.
Lucrarea Origo pentru ansamblu a tânărului compozitor Áron Török-Gyurkó a reprezentat o imortalizare a momentului de geneză a sunetului, prin construcția ei care, ca idee generatoare are originea acestuia. Într-un stil minimalist, cu formule repetitive, focusul revine instrumentelor de percuţie, admirabil mânuite de către Toni Vîntur, care a reuşit să surprindă această idee. Tânărul compozitor clujean aflat în sală a putut să se bucure de efectul lucrării reflectat de aplauzele ovaţionale venite din partea publicului.
Lucrările compozitorilor români au fost cântate în primă audiție germană în cadrul acestui concert, iar ce a urmat, adică lucrarea Due espressioni pentru ansamblu a compozitorului Gabriel Iranyi a fost interpretată în prima audiție absolută, fiind o lucrare compusă în anul 2023 pentru acest eveniment. O lucrare în care a fost exploatată paleta dinamică a nuanţelor scăzute a reuşit să aşterne o atmosferă propice reflecției şi meditaţiei.
Penultima lucrare din concert a fost Clocks pentru ansamblu a compozitoarei Doina Rotaru. Cu ideea programatică expusă în titlu, lucrarea integrează ideea de curgere continuă a timpului în două maniere, una clară redată de ticăitul ceasului la instrumentele de percuţie şi una distorsionată, meditativă în secțiunile care sunt intercalate cu cele măsurate. Toţi membrii ansamblului au demonstrat versatilitate şi o putere de concentrare foarte mare, aceştia fiind puşi în ipostaza de a cânta la mai multe instrumente pe parcursul piesei, fiecare având şi instrumente de percuţie alături.
În finalul concertului am audiat Refrains icastiques I pentru ansamblu a compozitorului Dan Dediu, o lucrarea care i-a pus în „lumina reflectoarelor” pe fiecare interpret în parte, de la linia cantabilă a clarinetului în incipit, la momente de tutti, de o forţă covârşitoare, pe parcursul derulării refrenelor succedate de cuplete în cadrul formei de rondo a lucrării. Încheierea evenimentului i-a aparţinut publicului care a oferit aplauze bine-meritate ansamblului care le-a oferit un program de aproximativ 2 ore de muzică nouă interpretată la cel mai înalt nivel.
Evenimentul a fost organizat de către Asociaţia Culturală Sound Borders (echipa proiectului: Manager – Alexandru Ștefan Murariu; Muzicolog – Andra Pătraș; PR – Cristina Pascu; Video – Gabriela Timuș) şi susţinut de către Institutului Cultural Român prin programul Cantemir.
Fotograf: Diana Elena Păun
Andra Pătraş