CHROMATICA (Meridian 2021)

Festivalul Internațional MERIDIAN – Ediția a XVI-a – PLANETARIUM – 7-14 noiembrie 2021

MERIDIAN International Festival – 16th edition – PLANETARIUM – November 7-14, 2021

 

Joi 11 noiembrie / Thursday November 11th

 

19:00 / 7 p.m.

Studioul de concerte al ANMGD – Cluj-Napoca / ANMGD Concert Studio – Cluj-Napoca

Onsite & Online

 

ISCM Collaborative Series

Ansamblul COULEURS / COULEURS Ensemble

Director artistic şi dirijor / Artistic Director and conductor: Alexandru Murariu

Interpreți / Performers: Ramona Murariu – flaut / flute; Francesco Ionaşcu – vioară / violin; Diana Stir – violoncel / cello; Alex Lazăr – pian / piano; Toni Vîntur – percuție / percussion; Alexandra Răileanu – harpă / harp

Concert co-finanțat prin fondul Ministerului Educației destinat activităților de cercetare din Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” / The concert is co-organized through the Ministry of Education’s Fund dedicated to research activities in the “Gheorghe Dima” National Music Academy

Program:

Eric Moe (US) – “Welcome to Phase Space” pentru vioară, violoncel şi pian / for violin, cello and piano (2014) [ISCM USA selection]

Adrian Borza (RO) – “Drones 2” pentru vioară şi electronics / for violin and electronics – nanoKontrol & iFPH (2012)

Tudor Feraru (RO) – “Starlight” pentru flaut, harpă, vioară, violoncel și percuție / for flute, harp, violin, cello and percussion (2021, p.a.a. / WP)

Sonia Vulturar (RO) – “Where to, next?” pentru flaut, harpă, violoncel, pian și percuție / for flute, harp, cello, piano and percussion (2021, p.a.a. / WP)

Aurelian Băcan (RO) – “Rupt din stele” pentru flaut, violoncel şi percuție / “Torn from Stars” for flute, cello and percussion (2021, p.a.a. / WP)

Alexandru Murariu (RO) – “Gravity” pentru ansamblu / for ensemble (2021, p.a.a. / WP)

 

***

 

Eric Moe (1954) – “Welcome to Phase Space” (2014)

Titlul “Welcome To Phase Space” provine din experiența unei prelegeri audiate, care a avut ca tematică procesul de explozie al stelelor. Astrofizicianul a utilizat expresia „explorarea fazei spațiale” pe care el a tradus-o în mod comic „uitându-ne prin zonă penru lucruri noi și ciudate”. Etapa particulară pe care a investigat-o a reprezentat-o luminozitatea novelor și supernovelor pe parcursul timpului. O analogie asupra luminozității în lucrare este modalitatea prin care planul melodic este dublat de note aparținând șirului de sunete armonice (care dau strălucire sunetului). Melodia incipitului de la pian dublată în mixture la o duodecimă ascendentă (al treilea armonic) se întoarce sub diferite înfățișări, fiecare sub o diferită amprentă dramatică.

“Welcome To Phase Space” gets its title from a lecture I once heard about exploding stars. The astrophysicist used the phrase “phase space exploration” which he translated as “looking around for weird new stuff”. The particular phase space he was investigating was the luminosity of novae and supernovae over time. One analogue to luminosity in this piece is the way melodies are doubled by members of their own harmonic series (what gives “brightness” to a sound). The opening piano melody, doubled by itself a 12th higher (the third harmonic), returns in many guises, each with a dramatically different emotional temperature. 

Adrian Borza (1967) – “Drones 2” (2012)

Lucrarea “Drones 2” integrează un ansamblu sofisticat de procese de transformare în timp-real a sunetului violinei. Abilitățile transformaționale sunt oferite de programul iFPH al autorului, care are drept concept-cheie interacțiunea dintre interpret și calculator. Conține exclusiv sunete de vioară, captate prin microfon și prelucrate pe scenă. Exemplu de lanț de procese de prelucrare: modulul High-pass Filter al iFPH filtrează semnalul de intrare, atenuând amplitudinea unor frecvențe; Freezer extrage din sunetul filtrat o granulă sonoră de cca. 50 milisecunde, apoi o iterează și totodată realizează un calcul FFT în domeniul frecvenței pentru ai imprima o evoluție timbrală discretă; modulul Envelope Follower extrage amplitudinea globală a semnalului de intrare și o proiectează asupra semnalului generat de Freezer, ceea ce înseamnă că iFPH reacționează la modificările de nuanță impuse de interpret, fie ele aproape imperceptibile. “Drones II” sondează aşadar într-o lume sonoră microscopică, unde nota și sunetul sunt pe același plan compozițional.

“Drones 2” integrates a complex set of real-time transforming processes of the soloist soulnd (violin). Transformational skills are provided by the author’s iFPH program, which has as its key conception the interaction between the interpreter and the computer. It contains exclusively violin sounds, captured by microphone and processed on stage. Example processing chain: The iFPH High-pass filter module filters the input signal, attenuating the amplitude of some frequencies; The freezer extracts a sound pellet of approx. 50 milliseconds, then repeats it and also performs a FFT calculation in the frequency domain to create a discrete timbre evolution; The envelope Follower module pulls out the overall amplitude of the input signal and projects it on the Freezer output, which means that iFPH reacts to the hue changes imposed by the player, even if they are almost imperceptible. “Drones 2” therefore processes the narrative in a microscopic world, where the note and the sound are on the same compositional plane. 

Tudor Feraru (1977) – “Starlight” (2021, p.a.a. / WP)

Compoziția “Starlight” poate fi încadrată în categoria soundscape, bazându-se totodată pe procese aleatorice parțial controlate la nivelul înălțimilor, intensităților și densității texturale. Piesa are ca scop implicarea cât mai consistentă a interpreților în crearea unui peisaj sonor unic, menit să sugereze o călătorie prin galaxii sonore. Ansamblul instrumental e prestabilit: flaut, vioară, violoncel, percuție și harpă. Partitura apelează la ilustrații grafice, întocmai unor constelații, și utilizează o axă temporală pe baza căreia instrumentiștii pot urmări firul relativ al desfășurării sonore. Concomitent cu componenta acustică a lucrării, se aude un material audio pre-înregistrat, constând într-o narație procesată computerizat. Rolul acesteia este de a constitui un fundal îndepărtat și expresiv, complementar – prin constanța sa – execuției instrumentale fluide și variabile de la o interpretare la alta.

“Starlight” can be classified in the soundscape category, while relying on partly controlled random processes in terms of pitch, intensities and texture density. The work aims to involve the performers as consistently as possible in creating a unique sound, designed to suggest a journey through galaxies of sounds. The instrument assembly is pre-defined: flute, violin, cello, percussion and harp. The score uses graphic illustrations, just like constellations, and also uses a time axis based on which the players can track the timeline of the sound development. At the same time with the acoustic component, a pre-recorded audio material is heard, consisting of a computer-processed narration. Its role is to constitute a distant and expressive background, complementary – through its constant – to the execution of fluid and variable instruments from one interpretation to another. 

Sonia Vulturar (1990) – “Where to, next?” (2021, p.a.a. / WP)

„Where to, next?”  prezintă în cadrul unui vis încercarea de a găsi o nouă planetă care ar putea susține viața așa cum o știm noi pe Pământ, însă acest lucru este imposibil deocamdată, fiecare planetă din sistemul nostru solar fiind ostilă într-un fel sau altul.  Inițial, însă, fiecare pare promițătoare și atrăgătoare în felul ei (Mercur și Venus se prezintă ca un tango, Marte sub forma unui marș, Jupiter, Saturn, Uranus și Neptun sub forma unui vals rapid), dar de fiecare dată se dovedește că sunt niște frumuseți încă ostile pentru oameni, iar visul devine un coșmar. Finalul lucrării propune însă o trezire (la propriu, dar și la figurat) la realitate, prezentând muzica păsărilor și îndemnând la reflecție asupra Pământului, planeta de care ar trebui să avem mai mare grijă în aceaste vremuri.

„Where to, next?”  presents the programmatic idea within a dream of an attempt to find a new planet that could sustain life as we know it on Earth. But that is impossible for now, with every planet in our solar system hostile in one way or another. Initially, each looks promising and attractive in its own way (Mercury and Venus present themselves as a tango, Mars in the form of a March, Jupiter, Saturn, Uranus and Neptune in the form of a rapid waltz), but each time they turn out to be still a hostile beauty for humans, and the dream becomes a nightmare. The end of the work proposes a wake-up (for itself, but also figuratively) to reality, presenting the music of birds and calling for reflection on the Earth, the planet we should take greater care of in these times. 

Aurelian Băcan (1986) – “Rupt din stele” (2021, p.a.a. / WP)

Gândindu-ne la cum arată viața dincolo de planeta noastră, adică cea pe care încă nu o vedem și nici nu o cunoaștem, încercăm să ne imaginăm posibile scenarii. Oare cum ar arăta alte ființe din univers? Ne sunt asemănătoare? Respiră? Mănâncă? Au aceleași preocupări artistice, filosofice, științifice? Și lista de întrebări poate să continue la nesfârșit. Presupunerile noastre sunt în general legate ori de asemănare ori de diferențiere substanțială. În altă ordine de idei, poate că „oamenii” dintr-o altă planetă au o alimentație similară cu cea a noastră sau poate că se hrănesc cu… lucruri bizare pentru noi. Astfel, am pornit în călătoria fantastică a închipuirii unor alte forme de manifestare a ceea ce pentru noi reprezintă expresii fundamentale ale umanității: umor, dragoste și dans. „Rupt din stele” pentru flaut, violoncel și percuție, este un tablou care descrie o posibilă identitate extraterestră a acestor fundamente.

Thinking of what life looks like beyond our planet, that is, the one we still don’t see and know, we try to imagine possible scenarios. What would other beings in the universe look like? Are they like us? Does it breathe? Does it eat? Do they have the same artistic, philosophical, scientific concerns? And the list of questions can continue indefinitely. Our assumptions are generally related to either likeness or substantial differentiation. In another line of ideas, maybe “people” on another planet have a similar diet to ours, or they may feed on… bizarre things for us. Thus, we started on the fantastic journey of imagining other forms of manifestation of what is fundamental expressions of humanity: Humor, love and dance. “Rupt din stele” for flute, violin and percussion, is a painting that describes a possible alien identity of these foundations. 

Alexandru Murariu (1989) – “Gravity” (2021, p.a.a. / WP)

“Gravity” este conturată în jurul ideii de plutire constantă în jurul unui gest sau a unui centru melodic sau modal. Toate aceste gravitații conduc discursul în direcții diferite: ritmicitate motorică specifică minimalismului, duplicări îmbrăcate într-un spirit giusto silabic și prezența tehnicii de colaj. Îmbinările timbrale colorate și diferitele ascensiuni și coborâri (cromatice) propun spectrului programmatic pe lângă idea generală de gravitație, imaginea decolării, intrării în atmosferă și a fenomenelor fizice care se petrec în aceste momente cheie.

The work “Gravity” for ensemble is outlined around the idea of a constant floating around a gesture, a melodic or modal center. All these gravities lead the music in different directions: The repetitive rhythm specific to minimalism, duplications dressed in a giusto sylabic spirit and the presence of the collage technique. The use of color in sound and the upwards and downwards chromatic scales offer the programmatic spectrum in addition to the general gravity idea (the image of a space shuttle launch, the atmospheric entrance and the physical phenomena that occur at these key moments.

***

p.a.a. = primă audiție absolută / WP = World Premiere

[Traduceri / Translations: Alexandru Murariu]