X-radio – Meteorit 1

Meridian International Festival 2021: PLANETARIUM

X-radio 7.11.21 Meteorit 1: Octavian Nemescu (RO) – “Sonatu(h)r” (1986)

[RO]

« Sonatu(h)r » (1986) aparține unei clase de compoziție destinată atât benzii magnetice cât și asocierii cu alte instrumente (pian) sau unei practici intime non-spectaculare.

Titlul este prescurtarea pentru Sonant, Sonata, Natura, Ur (baza universală a culturilor) și Uhr (timp, oră).

Astfel, discursul muzical este format prin introducerea elementelor arhetipale definitorii diferitelor culturi muzicale ale planetei, sau, altfel spus, sunetele ritmice ale modurilor muzicale, izolate de fundalul lor cultural, evidențiind ideea de centru gravitațional ca aspect inițial, primar, universal al muzicii (sunete armonice gravitând în jurul unei fundamentale Do din registrul grav). De asemenea, în planul ritmic arhetipal este pulsul iambic care corespunde bătăii inimii și respirației (tuturor ființelor superioare). Aceste arhetipuri, fundamente ale culturilor muzicale planetare apar cu diferite timbruri naturale (ex. zumzete), făcând trecerea între starea culturală și cea naturală.

Lucrarea are o forma ciclică (de tipul coloanei fără sfârșit) cu acumulări și descărcări de energie spre sunetul inițial, primar, ca o alternare de tip zi-noapte, sau vară-iarnă.

Din punct de vedere stilistic și al sintaxei este o poliheterofonie armonică cu modulații constante de ritm și de timbru ale unei structuri melodice minimale. Sursele timbrale sunt hibride, amestecuri de sunete electronice si instrumentale.

Această muzică ar trebui ascultată în spațiul unei grădini sau livezi înflorite, la marginea unui lac, primăvara, învăluiți de parfumul pomilor înfloriți, la apus în orice zi a săptămânii. (Octavian Nemescu)

[ENG]

SONATU(H)R (1986) belongs to a vaster musical work (of a composition class type), designed for magnetic tape, piano and an intimate, non-spectacular practice of sounds.

“Sonatu(h)r” is short for Sonant, Sonata, Nature, Ur (the universal basis of culture) and Uhr (time, hour).

Thus, the musical discourse is formed by the display of archetypal elements defining various musical cultures of the planet, or in other words essential rhythmical sounds of musical modes (the very basis of music), isolated from their cultural background, evincing the idea of gravitation center as a universal, primary, initial aspect of music (sounds gravitating around a permanent C center which is, at the same time, in the grave register and the fundamental tone of the other sounds displayed as resonance harmonical tones). Also present in the rhythmical archetypal plane is the iambic pulse which corresponds to the universal cardiac and respiratory beat (of all biologically superior beings). These archetypes, these foundations of planetary musical cultures, appear as natural occurrences, as far as timbre is concerned, in the form of cricket chirps, the music this edging between a natural and a cultural state.

The work has a cyclic form (in the hypostasis of an endless column) with accumulations and with repeated discharges of energy, with chord “detachments” (of a progressive density) and “confinements” towards the primary, initial sound, therefore having an alternation of a day-night, summer-winter type.

Prevalent, in point of style and syntax, is a harmonic polyheterophony with constant rhythmic and especially timbre modulations of the minimal melodic structures. The timbre sources are hybrid, they are a mixture of electronic and natural instrumental sources (the various piano timbres having precedence).

This music should be listened to in the multi-space environment of a garden (or of an orchard) in the plains, on hills or on the bank of a lake, in springtime (when blooming trees and flowers of the fields exude enticing perfumes), at sunset (at dusk) on any day of the week. (Octavian Nemescu)

Traducere: Erica Nemescu