PIANO EXPRESS #2: In Tempo (8.09)
PIANO EXPRESS. Locuri ale memoriei
IN TEMPO / Muzeul National al Taranului Roman
Ora 17:00 Concert | Adriana Toacsen (pian) & PERCUSSIONescu (Irina Rădulescu și Răzvan Florescu)
Ora 18:00 Tur ghidat | Tudor Elian și Theodor Ulieriu-Rostás (Arhiva Etnologică a MNȚR)
Irina Radulescu (foto: Ionut Macri)
În a doua săptămână de Piano Express, vă propunem un concert de pian și percuție și o incursiune mai puțin obișnuită în istoria întreruptă a Muzeului de la Șosea.
La ora 17 aflăm împreună că pianul poate să sune ca un instrumente de percuție prin coarde lovite de ciocănele şi prin sublinierea unor culori ale lui!
Iată, bunăoară „Bacchanale”, PRIMA piesă scrisă vreodată pentru „pian preparat” cu mici obiecte între corzi, a fost compusă la cererea unei dansatoare afro-americane pentru a înlocui un ansamblu de percuție; aşa că John Cage cel plin de imaginație a transformat pianul în…tobe şi gonguri.
Tot dansul l-a inspirat şi pe Gene Koshinski, care croşetează ritmuri ritualice energetice în „Dance of the Drums” [Dansul tobelor], punctate din când în când de semnale „arhaice” la un corn-scoică.
„Rust and Sawdust” [Rugină și rumeguș] de Sebastian Androne-Nakanishi spune povestea unui circ magic, rătăcitor, care este deschis doar de la apus la răsărit: Circul Viselor, extras din cartea lui Erin Morgenstern („The Night Circus”). Iar cele două lucrări compuse special pentru PIANO EXPRESS şi prezentate pe 8 septembrie în premieră absolută explorează două expresii total diferite ale combinației între pian şi percuție:
Gabriel Almaşi a creat în „Three Political Cartoons” [Trei desene animate politice] un puzzle colorat, ludic şi ironic, în care se cântă şi la instrumente adevărate, dar şi la jucării;
iar Doina Rotaru va vrăji publicul prin „Obsessivo III”, țesătură hipnotică şi magică de lumini şi umbre sonore.
Razvan Florescu (Foto: Florin Ghenade)
Imediat după concert, Tudor Elian și Theodor Ulieriu-Rostás vă invită la un tur ghidat prin poveștile locului pe care se află astăzi Muzeul Țăranului Român. Pe firul straturilor istorice, al urmelor constructive, al planurilor și fotografiilor de arhivă vom păși într-o istorie șerpuită, care începe încă din secolul al XVIII-lea, și vom descoperi palate, fântâni și muzee.
Adriana Toacsen (foto: Cornel Brad)
PROGRAM
Ora 17: concert
John Cage – “Bacchanale” pentru pian preparat (1938/40)
Gene Koshinski – “Dance of the Drums” pentru duo de percuție (2009)
Gabriel Almaşi – “Three Political Cartoons” pentru pian, percuții şi electronics (p.a.a., 2024)*
Sebastian Androne-Nakanishi – “Rust and Sawdust” pentru marimbă şi vibrafon (2019)
Doina Rotaru – “Obsessivo III” pentru pian şi percuții (p.a.a., 2024)*
*Lucrări comandate în cadrul proiectului PIANO EXPRESS
Ora 18: tur ghidat în spațiile exterioare ale muzeului
***
Despre lucrarile comandate in cadrul PIANO EXPRESS:
Doina Rotaru, unul din cei mai apreciați şi recognoscibili compozitori români, este îndrăgostită de arhetipuri şi de simboluri: de cele patru elemente, Apă, Pământ, Foc, Aer (Simfonia a III-a), de Himerele lui Paciurea, de Cercuri Magice, de Uroboros – şarpele care îşi muşcă propria coadă, de Lumini şi Umbre, de Spirale, de Cristale, de Măşti şi de Oglinzi. Totodată, pentru că ursitoarele i-au pus nume de cântec („doina”), muzica ei se naşte din folclorul arhetipal românesc, bogat ornamentat şi lichefiat într-un vaier permanent. În „Obsessivo III”, lucrarea dedicată Adrianei Toacsen şi duo-ului PERCUSSIONescu, special pentru PIANO EXPRESS, vom auzi obsesii ritmice şi melodice într-un dialog hipnotic de culori şi de stări emoționale – pianul, marimba, vibrafonul, gongul, clopoțeii, blocuri de lemn împletite toate într-o poveste magică.
Compozitor, pilot (!), thereminist (instrumentul la care cânți fără să atingi nimic, mişcând doar mâinile peste un circuit electromagnetic), chitarist de rock şi muzici experimentale, profesor dedicat, director de festival, Gabriel Almaşi este pasionat de zbor în toate formele sale, reale sau imaginare. Are un doctorat în “Teoria instrumentelor electronice” nonconvenționale, o imaginație foarte bogată, o fetiță inventatoare de dragoni şi unicorni, o soție artist vizual, doua cățeluşe superbe şi un umor foarte special. Un umor pe care o să îl ascultăm în lucrarea compusă special pentru PIANO EXPRESS – “Three Political Cartoons” [Trei desene animate politice], o piesă în trei părţi: 1. „The Migrants (O manea…)”, 2. „SchengenZen-Intermezzo (Nu-i Zen…)” şi 3. „Cartoon Rag” (de la ragtime, acel stil de jazz popular la începutul secolului XX). O piesă pentru trei instrumentişti, un pian, o marimbă, un laptop, trei porcuşori roz, o melodică şi multă joacă.
***
Mai multe despre proiectul
PIANO EXPRESS: Locuri ale memoriei, AICI.